Formål med evaluering
På Kirstine Seligmanns Skole evaluerer vi af flere grunde:
- Frie grundskoler er forpligtet på at leve op til Undervisningsministeriets krav om evaluering
- Vi ønsker at blive klogere på egen praksis. Det ligger os på sinde, at vores elever oplever, at de udfordres fagligt, personligt og socialt
- Desuden er vi optaget af at kunne formidle og drøfte mål, proces, resultater og opfølgning med såvel elever som forældre, således at forældrene er trygge og bevidste om, at vi som skole lever op til lovgivningen samt støtter og udvikler deres barn bedst muligt.
Lovgivningsmæssige krav
Bekendtgørelse af lov om friskoler og private grundskoler m.v. fordrer"... at vi ... giver undervisning ..., som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene."
På Kirstine Seligmanns Skole henholder vi os til Forenklede Fælles Mål, der både indeholder kompetence-, færdigheds- og vidensmål. På målniveau står vi således mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Det betyder:
- At vi som led i undervisningen løbende foretager evaluering af elevernes udbytte og regelmæssigt underretter elever og forældre om vores syn på elevernes udbytte af skolegangen
- At evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål
- At vi som skole regelmæssigt foretager en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejder en plan for opfølgning på evalueringen
Vi lever op til de lovgivningsmæssige krav på flg. måde:
Samarbejde og underretning af forældre
Som et nyt tiltag indføres fra skoleåret 2025-26 forældresamtaler efter et nyt koncept. Formålet er at nå omkring alle forældre og elever i løbet af skoleåret, så det gode samarbejde og en løbende opfølgning af elevens faglige standpunkt og trivsel sikres.
Modellen ser ud som følger:
Forældresamtaler og konsultationer med tilmelding
I 1.-4. klasse inviteres til to årlige forældresamtaler med dansk-, klasse-, matematiklærer samt årgangspædagog.
I 5.-6. klasse inviteres til en samtale ved skoleårets begyndelse, hvis der kommer ny klasselærer til.
I 7. klasse inviteres til to årlige forældresamtaler med dansk-, klasse- og matematiklærer.
I 8. klasse inviteres til to årlige forældresamtaler med dansk- og klasselærer.
I 9. klasse inviteres til en årlig forældresamtaler med dansk- og klasselærer.
I 10. klasse inviteres til en årlig forældresamtale med dansk-, klasse- og matematiklærer.
Derudover vil der være mulighed for at tilmelde sig konsultationer fem gange i løbet af skoleåret: november, december, februar, marts og april måned i nedenstående klasser/fag:
4. klasse: Engelsk
5. klasse: Dansk, Matematik, Engelsk, Tysk
6. klasse: Dansk, Matematik, Engelsk, Tysk, N/T
7. klasse: Engelsk, Tysk
8. klasse: Matematik, Engelsk, Tysk, Fysik
9. klasse: Matematik, Engelsk, Tysk, Fysik
10. klasse: Engelsk, Tysk, Fysik
Forældre får hermed mulighed for at møde op på skolen og indgå i dialog om deres barns læringsudbytte samt adfærd i og uden for undervisningen/SFO. Det er ikke forventeligt, at forældre deltager til alle fem konsultationer med tilmelding, men eksempelvis en gang hvert halve år.
Omdrejningspunkterne for samtalerne er: elevens faglige, sociale og personlige mål.
Temaer under konsultationerne kan eksempelvis dreje sig om: tilbagemeldinger på skriftlige og mundtlige arbejder, test i fagene, terminsprøver mv. Øvrige emner kan være faglige vaner og uvaner, succeser, kammeratskab, trivsel, uddannelsesønsker og -planer.
I den løbende evaluering (formative evaluering) bruger vi primært samtalen som evalueringsredskab. Samtalen med elever finder blandt andet sted i undervisningslektioner, før og efter frikvarterer, med forældre i formelle og uformelle fora.
Fra skoleåret 16/17 indførtes Walk throughs af ledelsen for yderligere at skærpe opmærksomheden mod elevernes mål og læring, ligesom den målstyrede undervisning gradvist implementeres efter Undervisningsministeriets forskrifter.
Vi bruger vores evalueringsresultater til at sikre og forbedre elevernes faglige udvikling, undervisningsmiljø og til at udvikle det pædagogiske miljø.
Resultaterne drøftes løbende i formelle fora som på k-møder, i fagudvalg, Lærerråd, Pædagogisk udvalg, SU samt i skolens bestyrelse.
I forbindelse med karaktergivningen, der foregår to gange årligt for 1.-10. årgange, afholdes k-møder, hvor klassens lærere har fokus på hver enkelt elev og klassens samlede trivsel og faglige status.
Karaktergivning er en summativ vurdering af eleverne, men stadig med henblik på at skærpe målene for fremtidig udvikling.
Udover den faglige vurdering, vurderes eleverne desuden på arbejdsindsats og sociale kompetencer (via klasselærerens beskrivelse), ligesom eleverne fra 8.-10. årgange vurderes med henblik på uddannelsesønsker.
Skolens tilsynsførende kommer jævnligt på skolen i løbet af skoleåret, hvor han har samtaler med ansatte, elever og ledelse og overværer undervisningen efter en nærmere koordineret plan. Skolens tilsynsførendes beretning kan læses her
Evaluering af skolens samlede undervisning
Som privatskole er vi i henhold til Lov om friskoler og private grundskoler forpligtet på at evaluere den samlede undervisning.
I en kompleks skolekultur kan alt ikke evalueres på en gang. Derfor er det nødvendigt at udvælge fokuspunkter for hvert skoleår, der får en særlig opmærksomhed.
Oversigt over skolens evalueringsarbejde
Ved at klikke på linkene i højre side, kan beskrivelserne af evalueringsarbejdet tilgås.