Evaluering skoleåret 2022/23
Evalueringsfokus i skoleåret 2022/23 har været "Teknologiforståelse", som blev igangsat i efteråret 2020. Forløbet har været forsinket og afbrudt, grundet COVID-19 situationen, evalueringsforløbet kommer derfor til at strække sig over skoleåret 2022/23.
Teknologiforståelse
Med udgangspunkt i skolens evaluering fra skoleåret 21/22 og folkeskolens evaluering af forsøg med teknologiforståelse, har vi gennemført undervisningsforløb i og med teknologiforståelse, hvor naturfag har været omdrejningspunktet.
Vi har gennemført co-teachingforløb med UCL som samarbejdspartner.
Der har været afholdt opstartsmøder med to vejledere fra UCL, der i de første co-teachingforløb har været med i planlægning, gennemførelse og evaluering.
Følgende forløb er gennemført i løbet af skoleåret:
Matematik på 4. årgang med velledere fra UCL.
Matematik på 8. årgang i foråret
Forløb i naturfag på 6. årgang.
Derudover er en gruppe lærere fra naturfag fortsat i teknologinetværk med andre skoler gennem UCL.
I skoleåret 22/23 har 4., 5. og 6. årgang haft teknologi som selvstændigt fag.
Målet for ovenstående har været begyndende at danne eleverne ud fra følgende fire elevpositioner:
1. Eleven som kritisk undersøger
2. Eleven som analyserende modtager
3. Eleven som målrettet og kreativ producent
4. Eleven som ansvarlig deltager.
De fire elevpositioner forløber simultant. De enkelte elevpositioner kan i løbet af læreprocessen på skift træde mere frem end andre. I andre situationer vil eleven primært udøve én position.
På baggrund af ovenstående planlægges flg. handleplan for skoleåret 23/24.
Evaluering og handleplan 23/24
Der fortsættes med teknologi som selvstændigt fag på 4., 5. og 6. årgang.
SkoleTube
SkoleTube implementeres i undervisningen, da der her er en stor digital værktøjskasse, som kan bruges af elever og lærere til at lave kreativt og fagligt indhold. SkoleTube fungerer som et sted elever kan aflevere og gemme deres kreationer, og det er et sikkert samlingspunkt for dette.
To teknologilærere uddannes i brugen af SkoleTube. De vil herefter lave interne kurser i brugen af platformen, således der sikres en relevant anvendelse af platformens mange digitale værktøjer.
Fokusfag/evalueringsfag
Idræt samt matematik i 7.-10. klasse er udvalgt som fokusfag.
Frihed og Folkestyre
Grundet Covid-19 er genevaluering af skolens arbejde med Frihed og Folkestyre udskudt til skoleåret 23/24.
Elevens alsidige udvikling
Grundet Covid-19 er genevaluering af skolens arbejde med Elevens alsidige udvikling udskudt til skoleåret 23/24.
Digital dannelse
Skolens SSP konsulent varetager undervisningen i Sociale medier på 4. og 6. klassetrin.
Eleverne undervises i online kommunikation og etik og moral i forhold til brug af sociale medier og med fokus på venskaber på sociale medier.
4. årgang: Eleverne undervises i online kommunikation og etik og moral i forhold til brug af sociale medier og med fokus på venskaber på sociale medier.
6. årgang: Eleverne får genopfrisket regler, etik og moral på sociale platforme.
Elevundervisningen følges op af et forældremøde, hvor der informeres om aktuelle tendenser for klassen. Der er mulighed for dialog om udfordringer på nettet, fokus på "gode sider" mv.
På 7. årgang benytter skolen sig af politiets forløb "Den sikre side".
Her arbejdes med temaerne; Billeddeling, sikre passwords, kildekritik samt mødet med fremmede på nettet.
Midtvejsevaluering teknologiforståelse KSS i skoleåret 21/22
I skoleåret 21/22 har lærerne i teknologiudvalget gennemført en række forløb i såvel naturvidenskabelige som humanistiske fag på mellemtrinnet og i udskolingen.
Teknologiforståelsesfagligheden er i forsøgene afprøvet i to modeller, nemlig som selvstændigt fag og integreret i eksisterende fag: Matematik, samfundsfag, natur og teknik samt biologi.
I skoleåret 2020/21 blev faget teknologi indført som en del af modulfagsordningen på 4. årgang. I skoleåret 2021/22 blev faget udvidet til 5. årgang. I skoleåret 2022/23 blev faget udvidet til 6. årgang.
Formålet med forsøgene har været at afprøve teknologiforståelse som faglighed på KSS med henblik på, at eleverne skal kunne forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den. Hermed menes eksempelvis selv at programmere og udvikle teknologier som fx spil. Derudover har delmålene været at:
1. Gøre fagligheden mere forståelig
2. Få erfaringer med unv. i og/eller uden for unv. for her at skabe grundlag for at afdække, hvordan vi løser opgaven fremadrettet.
Forløbene har taget udgangspunkt i delmål fra forsøgsfaget teknologiforståelse (det kan være et eller flere delmål fra et eller flere kompetenceområder).