Evaluering naturfag 7.-9. årgang
Beskrivelse af evalueringsfokus
Evalueringsfokus for overbygningens naturfaglige faggrupper har været den nye mundtlige fællesfaglige naturfagsprøve i fysik/kemi, biologi og geografi.
Skoleåret 2016/2017 var første skoleår, som afsluttedes med den fællesfaglige prøve, og dermed første gang de tre fag skulle samarbejde om de 6 fællesfaglige forløb i løbet af 8. og 9. årgang samt afviklingen af prøveforberedelsesforløbet i april/maj og afgangsprøven i juni.
Beskrivelse af evalueringen
Kravene til fællesfaglig naturvidenskabelig mundtlig prøve præger i høj grad og stiller nye krav til undervisningens form og indhold i særdeleshed på 9. årgang, men også tydeligt på 7. og 8. årgang. Prioriteringen af praktisk og prøverelevant arbejde med de 4 kompetencer: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation har nødvendiggjort kompromisser i forhold til behandlingen af fagenes fagfaglige indhold og dybde.
Arbejdet med de 6 fællesfaglige forløb fungerer bedst, når eleverne går i dybden med 1 frem for alle 4 naturvidenskabelige kompetencer, og undervisningen behøver ikke hver gang inkludere grundig udarbejdelse af tværfaglig naturvidenskabelig problemstilling med tilhørende arbejdsspørgsmål fra alle tre fag.
Konklusion af evalueringen
Den fællesfaglige naturvidenskabelige afgangsprøve bibringer generelt eleverne bedre forståelse for, hvad der kendetegner de naturvidenskabelige kompetencer, men udfordrer også tilrettelæggelsen af undervisningen over et skoleår i forhold til opfyldelsen af Fælles Mål. Koordineringen mellem lærerne og planlægningen af de fællesfaglige forløb op mod afgangsprøven bør fremover målrettes tydeligere med henblik på bedre integration af alle 3 fag og udspecificeret tilegnelse af enkelte kompetencer hos eleverne.
Beskrivelse af fremtidigt fokus og opfølgningsplan
Fremtidigt fokus hos overbygningens naturfaglige faggruppe kommer til at fokusere på placeringen af de fællesfaglige undervisningsforløb i årsplanerne. Desuden vil faggruppen arbejde med, hvordan de fællesfaglige undervisningsforløb bedre understøtter elevernes tilegnelse af de naturvidenskabelige kompetencer hver for sig.