Kommunikationspolitik på Kirstine Seligmanns Skole
Målet med skolens kommunikationspolitik er at sikre en formaliseret ramme for dialogen mellem forældre/andre interessenter og skole. Dette for at skabe en entydig og målrettet kommunikation og dermed klart understøtte skolens værdier.
Principperne er, at kommunikationen skal være tydelig, respektfuld og rettidig. Den skal bidrage til tryghed, tillid og fællesskab.
Al kommunikation skal være respektfuld og saglig.
Kritik og uenighed skal håndteres konstruktivt og med fokus på løsning.
Personfølsomme oplysninger håndteres sikkert, efter regler for GDPR.
Forskellige kommunikationsmåder er egnede til forskellige situationer.
ForældreIntra/Tabulex SFO - beskeder
Det forventes, at hjemmet ugentligt holder sig orienteret på ForældreIntra. ForældreIntra/Tabluex giver forældre mulighed for at kommunikere med personale på skolen.
Mails er til korte, objektive beskeder af informativ art. Altså ikke debatskabende. Det kan være spørgsmål, tilmelding/framelding, anmodning om telefonisk kontakt eller møde osv.
Der er tale om skriftlig kommunikation, så ForældreIntra/Tabulex SFO er uegnet til kommunikation, der kræver strakssvar eller kommunikation skrevet i følelsesmæssig ubalance. Til gengæld er ForældreIntra/Tabulex SFO egnet til kommunikation af ganske få linjer, der skal huskes og/eller kommunikation af informativ art.
Personale har tre hverdages svarfrist på alle beskeder.
ForældreIntra - klassens opslagstavle Personale kan skrive på opslagstavlen. Den bruges til informationer af almen skoleinteresse, så overskuelighed bevares.
Kontaktbogen
Anvendes til straksbeskeder – både fra personale til forælder og forælder til personale samt til anmodning om fritagelse fra undervisning.
Telefon/den personlige samtale
Anvendes til afklaring af beskeder, der er så komplekse, at de ikke kan skrives på ganske få linjer, og akutte beskeder.
Er der tale om bekymringer, problemstillinger eller lign., er det primært den personlige samtale, der anvendes. Dette forventes, uanset om initiativtager er skole eller hjem.
Ved sygdom i 0.-3. klasse og i 10. klasse ringes ind til skolens kontor mellem kl. 7.30 og 8.00. Dette skal gøres hver dag.
I 0. – 3. klasse kan der alternativt skrives fravær ved sygdom i Tabulex SFO. Dette gøres ligeledes hver dag i sygdomsperioden.
Skole-hjem-samtaler (to gange årligt)
Fra skoleåret 2025-26 ændres formen for forældrekonsultationer.
I efteråret og foråret vil forældre til elever i 1.-4. klasse, 7. klasse og 10. klasse blive inviteret til samtale med dansk/klasselærer og matematiklærer. Årgangspædagoger deltager i 0.-3. klasse. Samtalen har en varighed á 15 minutter.
Forældre til elever i 5.-6. klasse, hvor der optræder ny klasselærer, inviteres til en samtale af 10 minutters varighed i efteråret med den nye lærer.
Forældre til elever i 8.-9. klasse inviteres til en samtale á 10 minutters varighed med dansk/klasselærer i efteråret.
Skole-hjem-samtalerne giver forældre et billede af deres barns faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den enkeltes faglige og sociale trivsel.
Der er mødepligt til disse samtaler.
Konsultationer
For øvrige udvalgte fag i 4.-10. klasse vil forældrene blive tilbudt mulighed for at tilmelde sig konsultationer á 5 minutters varighed, som udgangspunkt maksimalt to gange om året.
For elever i 4.-8. klasse tilbydes valget mellem fem årlige konsultationer. For elever i 9.-10. klasse tilbydes valget mellem fire årlige konsultationer. Konsultationer derudover aftales efter behov.
Flg. fag er repræsenteret: Dansk, matematik, engelsk, tysk, natur/teknologi, fysik/kemi.
Konsultationerne giver forældre mulighed for at møde op på skolen og indgå i en kort dialog om deres barns læringsudbytte samt adfærd i og uden for undervisningen. Det er ikke forventeligt, at forældre deltager til alle konsultationer, men eksempelvis en gang hvert halve år.
Møder
Samtaler på tidsfastsatte møder er til information, afklaring, konfliktløsning, handleplan og evaluering.
Forældre forventes at orientere sig om meddelelser, beskeder osv. på ForældreIntra, så de kan forholde sig aktivt til aktuel, relevant information.
Kommunikationsgang
Kirstine Seligmanns Skole ønsker at sikre en god kommunikationsgang og har derfor klare retningslinjer for, hvem der kontaktes i forskellige situationer.
1.
Første kontakt – første henvendelse er til den lærer eller pædagog, der er tættest på situationen. Ofte kan tingene afklares her.
2.
Næste skridt - hvis der er behov for yderligere afklaring, kan nærmeste afdelingsleder kontaktes.
3.
Sidste instans – skolelederen inddrages kun, hvis sagen ikke kan løses på de to første niveauer