Beskrivelse af evalueringsfokus
I faget engelsk 7.-10. årgang har der i evalueringsperioden været fokus på mundtlighed.
Mundtlighed og kommunikation via det talte sprog fylder rigtig meget i vores undervisning, hvor vi både forsøger at udvikle elevernes kompetencer herfor vha. deciderede samtaleøvelser, men også via generelle samtaler om tekster og diverse emner i den daglige undervisning.
Det er et område, hvor vi i stigende grad ser, at eleverne bliver bedre ift., hvad de kan kommunikere, men hvor vi også oplever en vis frustration ift. elevernes ønske om at deltage heri – mange elever er utrygge ved at udtrykke sig mundtligt foran klassen, og det er et område, vi har diskuteret ad flere omgange i fagudvalget.
Beskrivelse af evalueringen
Fagudvalget har ønsket - og valgt - at inddrage eleverne i evalueringsprocessen.
Vi tog derfor udgangspunkt i Undervisningsministeriets to slutmål for mundtlig kommunikation.
Vi bad eleverne i 7.-10. årgang vurdere, hvor de selv følte, de lå ved skoleårets start og igen i januar – Denne øvelse har desværre ikke givet et entydigt resultat.
Mange elever er utrolig usikre på selvvurderingen, og derfor så vi, især ved de dygtigste elever, at de vurderede sig selv lavt og næsten uden fremgang. Tillige så vi andre elever, der vurderede, at de havde lavet kæmpe fremskridt på området, et fremskridt, som læreren på ingen måde kunne genkende