Evaluering – dansk 0.-6. årgang
I faget dansk 0.-6. årgang har der i evalueringsperioden været opmærksomhed på stavekorrekthed, når eleven udtrykker sig i skrift, med fokus på staveudviklingstrin, i indskolingen i særdeleshed vokallydering og lydfølgeregler. På mellemtrinnet har målet været, at eleverne kan stave almindelige ord sikkert.
0.-2. årgang
Vi har haft fokus på udviklingen fra lydret stavning til stavning med lydfølgeregler. Udviklingen er gået fra fokus på en vokal på 0. årgang, over tre vokaler på 1. årgang til samtlige vokaler på 2. årgang. Progressionen er også gået fra fokus på nogle lyde til alle lyde for den enkelte vokal.
Evalueringerne har vist en generelt større opmærksomhed hos eleverne på vokalernes forskellige lyde og en begyndende progression i kendskabet til lydfølgeregler. Disse lydfølgeregler anvendes og skaber en større sikkerhed i vokallyderingen.
En yderligere observation har været, at eleverne i deres selvstændige læsning opnår en større sikkerhed gennem opmærksomhed på vokalerne lyde.
Den overvejende del af eleverne opfylder målene for de enkelte årgange. Det fremadrettede arbejde differentieres fortsat, således enkelte elever skal have ekstra fokus på årgangens mål ligesom enkelte andre skal have fokus på næste staveudviklingsniveau.
Evalueringsarbejdet har skabt en tydelig opmærksomhed på de enkelte trin i staveudviklingen, så der nu indgår en tydelig progression i det fremadrettede arbejde.
3.-4. årgang
På tværs af årgangene haft vi haft fokus på staveudviklingsområderne i ST-prøverne. Eleverne er før-testet i syv stavekategorier, og ud fra disse er eleverne blevet tilbudt elevdifferentierede årgangskurser, som sigter mod at løfte den enkeltes niveau i hver kategori. At arbejde med ét stavefokus af gangen på differentierede niveauer bidrager til en optimering af den enkeltes læring.
Efter-testen viser, at fejlmængden er faldet med mellem 38% - 48%. Man forventer en naturlig progression i staveudviklingen. Vi kan konkludere, at fejlmarginen er faldet mest hos eleverne i mellemgruppen, samt de dygtigste elever. Det har vist sig at være sværest at rykke de mest udfordrede elever på årgangene, trods de differentierede kurser.
Vi ønsker fortsat at have særligt fokus på alle elever, da vi kan se, at et stavefokus generelt er med til at optimere læring hos eleverne. De elever, som scorer under gennemsnittet, følger faglærerne nøje hen mod efterårets test i næste ST-prøve. Scorer de her stadig under C5, vil de blive tilbudt ekstraundervisning. De dygtige elever på 3. årgang skal have fokus på kommende 4.kl staveområde, hvor de skal arbejde med udsagnsords endelser og deling i stamme og endelser. På 4. årgang skal eleverne undervises i næste stavefokus på 5. kl. niveau, hvilken er tillægsords endelser.
5.-6. årgang
Fokus har været på at kunne gennemlæse egne og andres tekster og rette eventuelle stavefejl i substantiver, verber og adjektiver ved fx endelser, slåfejl samt forkert brug af ord i kontekst med henblik på at kunne stave almindelige ord sikkert.
I et bredere, mere funktionelt perspektiv, har der været arbejdet med opgavetyper, hvor der gives tilbagemelding på generel sikker stavning.
Konklusion
Evalueringen viser, at eleverne efter vejledning viser forståelse for at rette fejl i egne produktioner, f.eks. i forskellen på substantivers og verbers endelser og ved brugen af modalverber, verber i infinitiv og præsens.
Opfølgningsplan
For at sikre, at sikker stavning bliver en integreret og naturlig proces i elevernes skriftlige fremstilling, vil vi fremadrettet arbejde med opgavetyper, der udvikler den enkelte elevs kompetence indenfor korrektur.