1. evaluering ved afslutningen af forløbene har været følgende:
a. I hvilken grad udvikler eleverne teknologiforståelse i overensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden (forstået som Fælles Mål, læseplan og vejledning) på det pågældende klassetrin?
Konklusionen er, at der i alle forløb har været en udvikling af teknologiforståelse hos eleverne, forstået som den eller de kompetenceområder, man har taget udgangspunkt i.
b. Hvilke muligheder er der for at motivere forskellige elever (herunder drenge og piger og elever med forskellige faglige udgangspunkter) for teknologiforståelse gennem indsatsen?
Det har i alle forløb været nemt at motivere såvel drenge som piger. Flere elever har bragt forforståelser med ind i forløbene, hvilket har været en motivationsfaktor. Disse forforståelser er bragt i spil mellem eleverne også.
c. Hvordan spiller teknologiforståelsesfagligheden sammen med det fag, der indgår i forsøget?
I de valgte forløb har der været tæt sammenhæng mellem mål fra faget, undervisningen er foregået i, og mål fra forsøgsfaget teknologiforståelse.
Teknologiforståelsesfagligheden har i alle forløb spillet godt sammen med fagenes faglighed. Der har fra lærernes side været en grundighed i forhold til at uddrage mål fra såvel teknologiforståelse som fra fagets mål.
Fagene, og i særdeleshed de humanistiske fag, oplever, at teknologiforståelsesfagligheden bidrager med nye aspekter til elevers almendannelse. Eleverne har her opnået vigtige erkendelser om egen brug af teknologi som led i deres digitale myndiggørelse.
Andet
Lærerne oplever, at fagligheden er vanskelig at forstå og omsætte i praksis. I den forbindelse har forsøgets prototyper – det vil sige udkast til undervisningsforløb fra Alineas teknologiportal – været vigtig for flere i forhold til at omsætte fagligheden til konkret undervisning.
Lærerne oplever, at de ikke har de fornødne kompetencer til at integrere fagligheden i den eksisterende undervisning. Her har prototyperne fra teknologiportalen været en hjælp.
Der skal planlægges et besøg på Sanderumskolen i Odense for at se, hvordan der her arbejdes med teknologi og teknologiforståelse – herunder se deres FabLab.
Overvejelse om, hvorvidt KSS i samarbejde med de andre fri- og privatskoler i Vejle kan arrangere kurser i teknologiforståelse.