I faget dansk har der været fokus på elevernes læsefærdigheder og udbytte af læsningen.
Evaluering dansk 0.-3. årgang
I indskolingen med fokus på afkodning har resultatet af evalueringen vist, at eleverne i 0. klasse har en grundig viden om bogstavlydforbindelse og enkle ordlæsestrategier, der giver dem de nødvendige forudsætninger for kunne læse ord i tekster i 1. og 2. klasse sikkert og med test, daglige iagttagelser og løbende samtaler har evalueringen vist, at eleverne har opnået en grundig viden om bogstavernes kontekstbetingede udtaler, og de kan læse ord i tekster til klassetrinnet sikkert. Evalueringen viser, at eleverne har opnået viden om stavemåde og betydning af ord i tekster til klassetrinnet.
Evaluering dansk 4.-6 årgang
På mellemtrinnet i forbindelse med evaluering af elevernes kendskab til og brug af læseforståelsesstrategier viser eleverne gode tegn på læring ved at kende til og udvælge passende strategier til udvalgte tekster, samt ændre strategier undervejs, hvis nødvendigt.
Evaluering dansk 7.-10. årgang
I overbygningen har test, samtaler og iagttagelser vist, at eleverne er i stand til at bruge læseforståelsesstrategier til at opøve læsefærdigheder inden for forskellige typer af tekst, at udvikle læsehastigheden, uden at der går ud over indholdsforståelsen samt udvikle evnen til at kunne indholdslæse skønlitterære og faglige tekster.
Nationale testresultater i læsning viser, at skolens overbygningselever har resultater i sprogforståelse og tekstforståelse, der ligger langt over landsgennemsnit.