Evaluering engelsk 7.-10. årgang
I faget engelsk 7.-10. årgang har der i evalueringsperioden været opmærksomhed på grammatikindlæringen.
Målet for grammatikundervisningen er, at eleverne bliver så gode i den praktiske grammatik, at de kan anvende denne til at producere det gode sprog.
Generelt underviser vi ikke i grammatik på én bestemt måde, det er meget individuelt, hvordan vi tilgår denne. Dog er det fælles for alle, at der på 7. og 8. klassetrin undervises i den basale grammatik, og at niveauet lægges højere på 9. og 10. klassetrin.
Dertil kommer det, at engelsk er niveaudelt fra 8. klasse, hvilket gør, at undervisningen i høj grad er differentieret således, at vi når så mange elever som muligt på det niveau, de befinder sig på.
Vi har evalueret ved bl.a. at se på elevernes slutresultater til skriftlig eksamen, der ligger over det forventede landsgennemsnit, samt regnet gennemsnit på vores terminsprøver. Og her ser vi, at i sprog og sprogbrug (det er decideret grammatikøvelser) ligger eleverne i oktober i 9. klasse med et gennemsnit på 8.75 og i stilen (der hvor grammatikken omsættes til brug) ligger gennemsnittet på 8.81 – hvilket er på et meget højt niveau.
Derudover har vi på 10. klasses niveau lavet en mere konkret undersøgelse af, hvor meget vi flytter eleverne i løbet af et halvt skole år. Idet vi har regnet terminsprøvegennemsnittene sammen for henholdsvis sprog og sprogbrug og stilen i både oktober og februar. Hvilket giver en indikation af, hvor meget eleverne har flyttet sig i deres grammatiske forståelse. Her ser vi i sprog og sprogbrug en udvikling fra 6,2 i oktober til 6,9 i februar og i stilen en udvikling fra 7,1 i oktober til 7,8 i februar.
Konklusion
Alt i alt indikerer vores evaluering, at grammatikundervisningen fungerer rigtig godt, og at eleverne få et godt udbytte heraf.
Opfølgningsplan
Det er vores hensigt til stadighed at have stor opmærksomhed på det grammatiske område. Vi vil fremover arbejde på at videreudvikle det grammatiske niveau med fokus på, at eleverne, der kommer i overbygningen i fremtiden, vil have større viden og kompetencer indenfor grammatikken, grundet deres tidlige start med det engelske sprog.