Konklusion på evalueringen
Det har fungeret godt, at udspecificere kompetencearbejdet i de fællesfaglige forløb, så eleverne arbejder med et eller to kompetencer ad gangen, frem for alle fire.
Arbejdet med taksonomier har tydeliggjort for eleverne, hvad der fx kræves af gode undersøgelser/modelleringer.
Fx har eleverne i et fokusforløb arbejdet specifikt med modellerings-kompetencen med brug tre 3 niveauer. Som afslutning på forløbet udvalgtes et til to eksemplariske modelleringseksempler, hvor eleverne på niveau 2 (analyse og anvendelse) bl.a. demonstrerede god forståelse for at kunne reducere kompleksitet og skabe overblik vha. naturfaglige modeller.
Evalueringen går således på, at eleverne har sikkert kendskab til de fire kompetenceområder.
Hermed får de mulighed for, gennem selv at arbejde med taksonomier, i forbindelse med udarbejdelse og præsentation af egne undersøgelser/modelleringer og gennem iagttagelser af andres præsentationer af undersøgelser/modelleringer og bliver bevidstgjort om, på hvilket taksonomiske niveau elevernes eget arbejde er på.
Beskrivelse af fremtidigt fokus og opfølgningsplan
Fremtidigt fokus hos overbygningens naturfaglige faggruppe kommer til at fokusere på placeringen af de fællesfaglige undervisningsforløb i årsplanerne.
I skoleåret 2018/2019 arbejdes der videre med taksonomier og udspecificering af kompetencer, når eleverne arbejder med deres fællesfaglige forløb.