1. evaluering ved afslutningen af forløbene har været følgende:
a. I hvilken grad udvikler eleverne teknologiforståelse i overensstemmelse med beskrivelsen af fagligheden (forstået som Fælles Mål, læseplan og vejledning) på det pågældende klassetrin?
Konklusionen er, at der i alle forløb har været en udvikling af teknologiforståelse hos eleverne, forstået som den eller de kompetenceområder, man har taget udgangspunkt i.
b. Hvilke muligheder er der for at motivere forskellige elever (herunder drenge og piger og elever med forskellige faglige udgangspunkter) for teknologiforståelse gennem indsatsen?
Det har i alle forløb været nemt at motivere såvel drenge som piger. Flere elever har bragt forforståelser med ind i forløbene, hvilket har været en motivationsfaktor. Disse forforståelser er bragt i spil mellem eleverne også.
c. Hvordan spiller teknologiforståelsesfagligheden sammen med det fag, der indgår i forsøget?
I de valgte forløb har der været tæt sammenhæng mellem mål fra faget, undervisningen er foregået i, og mål fra forsøgsfaget teknologiforståelse.
Teknologiforståelsesfagligheden har i alle forløb spillet godt sammen med fagenes faglighed. Der har fra lærernes side været en grundighed i forhold til at uddrage mål fra såvel teknologiforståelse som fra fagets mål.
Fagene, og i særdeleshed de humanistiske fag, oplever, at teknologiforståelsesfagligheden bidrager med nye aspekter til elevers almendannelse. Eleverne har her opnået vigtige erkendelser om egen brug af teknologi som led i deres digitale myndiggørelse.
Andet
Lærerne oplever, at fagligheden er vanskelig at forstå og omsætte i praksis. I den forbindelse har forsøgets prototyper – det vil sige udkast til undervisningsforløb fra Alineas teknologiportal – været vigtig for flere i forhold til at omsætte fagligheden til konkret undervisning.
Lærerne oplever, at de ikke har de fornødne kompetencer til at integrere fagligheden i den eksisterende undervisning. Her har prototyperne fra teknologiportalen været en hjælp.
Der skal planlægges et besøg på Sanderumskolen i Odense for at se, hvordan der her arbejdes med teknologi og teknologiforståelse – herunder se deres FabLab.
Overvejelse om, hvorvidt KSS i samarbejde med de andre fri- og privatskoler i Vejle kan arrangere kurser i teknologiforståelse.
Frihed og Folkestyre og Elevens alsidige udvikling
Ud over kravet om at "stå mål" med folkeskolen er Kirstine Seligmanns Skole, som fri grundskole, forpligtet i forhold til temaerne: "Frihed og folkestyre" samt "Elevens alsidige udvikling", derfor ønsker skolen at stille skarpt på disse.
Frihed og folkestyre
Udover stå mål med-kravet skal en fri skole opfylde kravet om frihed og folkestyre og demokratisk dannelse.
En fri grundskole skal ifølge friskolelovens § 1, stk. 2, efter skolernes ”formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.”
(Undervisningsministeriet)
Elevens alsidige udvikling
Elevernes alsidige udvikling skal indgå i undervisningen i alle fag og emner.
Elevernes alsidige udvikling er en central del af i folkeskolens formålsparagraf. I samarbejde med forældrene skal folkeskolen give eleverne kundskaber og færdigheder og skal fremme den enkelte elevs alsidige udvikling. Elevernes alsidige udvikling skal således indtænkes i de enkelte fag og emner.
Elevens alsidige udvikling beror blandt andet på, at eleven oplever at have kontrol over egen situation i skolen, at være engageret i undervisningen, at kunne udfordre og bruge sine styrker og læringsmåder og at bidrage til skolen.
(Undervisningsministeriet)
Walk through
Walk through har udviklet sig til at være en integreret del af skolens pædagogiske kultur.
Målene med Walk through er at forbedre undervisningen gennem vejledning og feedback i dialog mellem lærer og leder.
Walk through gennemføres i såvel indskoling, på mellemtrinnet samt i udskolingen.
Forløbenes omdrejningspunkter har været: klasserumsledelse, VFL, elever med forskellige behov og forudsætninger, struktur mv.
Walk through indebærer, at leder og lærer drøfter undervisningen med udgangspunkt i lederens hyppige, korte observationer af 5 minutters varighed i klasserne. Ledelsen kommer dermed tæt på undervisningen.
VFL
Personalet arbejder fortsat med Vurdering for læring.
VFL handler om skabelsen af en løbende evalueringspraksis, hvor både elever og lærere har input i undervisningen.
Med vurdering for læring kan læreren give bedre feedback og differentiere undervisningen. Eleven kan bruge vurdering for læring til at få indsigt i sin egen læringsproces.
VFL er udviklet i Norge.
Skolen har gennemført vidensrejser til Norge for at besøge skoler og se metoderne anvendt i praksis, ligesom der er arbejdet med evidens og teorier omkring VFL.
CEPOS analyse
Cepos' sidste årlige analyse over skolernes løft af eleverne - undervisningseffekten - målt på tallene fra afgangsprøverne i 2019 - kan ses her
Kirstine Seligmanns Skole ligger flot placeret blandt landets knap 2000 grundskoler.
Læs mere her: cepos.dk