Evaluering skoleåret 2018/19
Der er gennemført et omfattende evalueringsarbejde blandt skolens personale om Elevens alsidige udvikling.
Arbejdet er gennemført i perioden august-december 2018.
Beskrivelser, konklusioner samt opfølgningsplan kan læses her
(Findes også i fanebladet "Evaluering 2018/19").
Det er besluttet, at evalueringsfokus i skoleåret 2019/20 er "Frihed og Folkestyre", som igangsættes på de pædagogiske dage i august 2019.
Ud over kravet om at "stå mål" med folkeskolen er Kirstine Seligmanns Skole, som fri grundskole, forpligtet i forhold til temaerne: "Elevens alsidige udvikling" samt "Frihed og folkestyre", derfor ønsker skolen at stille skarpt på disse.
Elevens alsidige udvikling
Elevernes alsidige udvikling skal indgå i undervisningen i alle fag og emner.
Elevernes alsidige udvikling er en central del af i folkeskolens formålsparagraf. I samarbejde med forældrene skal folkeskolen give eleverne kundskaber og færdigheder og skal fremme den enkelte elevs alsidige udvikling. Elevernes alsidige udvikling skal således indtænkes i de enkelte fag og emner.
Elevens alsidige udvikling beror blandt andet på, at eleven oplever at have kontrol over egen situation i skolen, at være engageret i undervisningen, at kunne udfordre og bruge sine styrker og læringsmåder og at bidrage til skolen.
(Undervisningsministeriet)
Frihed og folkestyre
Udover stå mål med-kravet skal en fri skole opfylde kravet om frihed og folkestyre og demokratisk dannelse.
En fri grundskole skal ifølge friskolelovens § 1, stk. 2, efter skolernes ”formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.”
(Undervisningsministeriet)
Øvrige evalueringsfelter i skoleåret
Der er gennemført intern evaluering i flg. organer: Pædagogisk udvalg, lærerråd og ledelsesgruppen vedr. skolens translokation. Skolen ønsker bl.a. at tilbyde siddepladser til alle.
Der er gennemført intern evaluering i flg. organer: Pædagogisk udvalg, lærerråd og ledelsesgruppen vedr. lærerdeltagelse i forældremøder og k-møder samt karaktergivning.
Dette er udmøntet i nye interne retningslinjer for lærerdeltagelse i forældre- og k-møder samt for karaktergivning.
Walk through
Walk through har udviklet sig til at være en integreret del af skolens pædagogiske kultur.
Målene med Walk through er at forbedre undervisningen gennem vejledning og feedback i dialog mellem lærer og leder.
Walk through-forløbene har i indeværende skoleår været gennemført i såvel indskoling, på mellemtrinnet samt i udskolingen.
Forløbenes omdrejningspunkter har været: klasserumsledelse, VFL, elever med forskellige behov og forudsætninger, struktur mv.
Walk through indebærer, at leder og lærer drøfter undervisningen med udgangspunkt i lederens hyppige, korte observationer af 5 minutters varighed i klasserne. Ledelsen kommer dermed tæt på undervisningen.
VFL
Personalet har i løbet af skoleåret arbejdet videre med VFL, Vurdering for læring.
VFL handler om skabelsen af en løbende evalueringspraksis, hvor både elever og lærere har input i undervisningen.
Med vurdering for læring kan læreren give bedre feedback og differentiere undervisningen. Eleven kan bruge vurdering for læring til at få indsigt i sin egen læringsproces.
VFL er udviklet i Norge.
Skolen har gennemført vidensrejser til Norge for at besøge skoler og se metoderne anvendt i praksis, ligesom der igennem skoleåret er arbejdet med evidens og teorier omkring VFL.
Skolen er tilknyttet et Erasmus+ projekt, som indebærer, at flere repræsentanter fra personalet får mulighed for at besøge norske skoler, udveksle erfaring, ideer mv.
Der har været igangsat forløb i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling, hvor ideer er afprøvet i praksis, ligesom der er videndelt bl.a. gennem Padlets.
CEPOS analyse
Cepos' årlige analyse over skolernes løft af eleverne - undervisningseffekten - målt på tallene fra afgangsprøverne i 2018 - kan ses her
Kirstine Seligmanns Skole ligger igen flot placeret blandt landets knap 2000 grundskoler.
Læs mere her: cepos.dk