FAQ
Herunder kan du få svar på forskellige spørgsmål vedr. skolen.
Hvis du har andre spørgsmål, som ikke findes her, er du velkommen til at sende en mail til: kss@kssvejle.dk
Spørgsmålene er temaopdelt i alfabetisk rækkefølge.
FAQ 'en findes i klikbar pdf version her
Skolen er underlagt evalueringsmæssige krav fra Undervisningsministeriet.
Skolen har tilknyttet en certificeret tilsynsførende, som kommer på jævnlige undervisningstilsynsbesøg på skolen. Læs evt. tilsynsrapporten for skoleåret 2024/25 her
Skolen har tradition for at anvende gode evalueringsprincipper. Udover tilsyn fra skolens tilsynsførende, har skolen selvevaluering i form af fag og fokusfelter, som udvælges med jævnlige mellemrum.
Læs meget mere om skolens evalueringsprincipper, praksisser, lovgivningsmæssige krav mv. her
Hvilke fag tilbyder skolen?
Kirstine Seligmanns Skole følger Folkeskolens Forenklede Fælles Mål, der både indeholder kompetence-, færdigheds- og vidensmål. Læs evt. mere her
Derudover tilbydes yderligere supplerende fag og tilbudsfag/valgfag:
1. klasse: Obligatoriske fag: Trivsel, Fortællefag
4. klasse: Obligatoriske fag: Trivsel, Teknologi
5. klasse: Obligatoriske fag: Teknologi. Valgfag: Skak, Kor
6. klasse: Obligatoriske fag: Teknologi, Mindstorm, Fysik. Valgfag: Skak, Kor, Unge forskere
7. klasse: Obligatoriske fag: Trivsel. Praktisk/musiske valgfag: Billedkunst, Madkundskab eller Håndværk/design. Øvrige valgfag: Kor, Unge forskere
8. klasse: Valgfag med optagelsesprøve: Goethetysk. Praktisk/musiske valgfag: Billedkunst, Madkundskab eller Håndværk/design. Øvrige valgfag: Kor, Unge forskere
9. klasse: Valgfag med optagelsesprøve: Cambridgeengelsk. Valgfag: Kor, Unge forskere
10. klasse: Obligatoriske fag: Psykologi, Økonomi, Sundhed, Lifeskills. Valgfag: Tysk eller Fransk som kulturfag, fysik.
Se timefordelingsplanen her
Ferier og fravær
Kan man holde sit barn fri udenfor skolens ferieperioder?
Skolen henstiller til, at man, så vidt muligt, placerer ferier i skolernes ferier.
Drypvist fravær er et forstyrrende element i klasserne. Det medfører afbræk i gruppe- og parforløb samt mulige sociale udfordringer ved at genfinde sin plads i klassefællesskabet efterfølgende og er ikke hensigtsmæssigt ift. at skabe gode og kontinuerlige undervisningsforløb.
Hvis man har et ønske om friholdelse fra skolen i mere end en dag (som klasselærer kan godkende), kontaktes afdelingsleder for trinnet via skriftlig anmodning i elevens kontaktbog.
Hvornår holder skolen ferielukket?
Efterårsferie: d. 13.-17. oktober
Juleferie: d. 20. december - 4. januar
Vinterferie: d. 9.-13. februar
Påskeferie: d. 30. marts - 6. april
Kristi Himmelfartsfri: d. 14.-15. maj
Pinsefri: d. 25. maj
Grundlovsdag: d. 5. juni
Sommerferie: d. 29. juni - 7. august
Se skolens aktivitetskalender og ferieplan her
OBS: SFO tilbyder mulighed for feriepasning i efterårs- og vinterferien samt pasning mod feriebetaling et par uger i skolens sommerferie.
Indmeldelse
Hvordan melder jeg mit barn ind på skolen?
For at komme i betragtning til en plads på skolen, melder du dit barn ind via linket "Indmeldelse" i øverste bjælke. Direkte link her
Tilmelding til ventelisten kræver Mit ID. Der er et indmeldelsesgebyr på 500 kr. Der er ventelister i de fleste klasser. Når/hvis der bliver en ledig plads, indkaldes man til indmeldelsessamtale. Man er velkommen til at kontakte skolens kontor for at høre om status på ventelisten.
I tilfælde af, at man er bosiddende i udlandet, skal man kontakte skolens kontor.
Bemærk: Man kan kun stå på ventelisten til ét klassetrin. Dvs. man skal tage stilling til, hvornår man tidligst ønsker tilbud om en plads.
Hvis man takker nej til en konkret plads og ønsker at forblive på ventelisten, bliver indskrivningsdatoen ændret til den dato, hvor man har takket nej.
Man kan ikke få oplyst, hvor man står på ventelisten, idet skolen har en politik om lige kønsfordeling i klasserne samt, at søskende, der går på skolen, har fortrinsret.
Eksempel på indmeldelse af et nyfødt barn:
Hvis barnet er født i 2020, skal det indmeldes til 0. klasse i skoleåret 2026/27. Barnet optages pr. 1. august 2025, i det skolen har en etårig børnehave.
Ved indmeldelse er det en forudsætning, at man kan tilslutte sig skolens værdier.
Klasselærere
Har skolen faste principper for klasselærerskifte?
Nej. Men som udgangspunkt forsøges at fastholde en tryg voksenbase for eleverne, således man kan forvente, at de dansk-, klasse- og matematiklærere, som eleverne møder i 1. klasse, fortsætter i hele indskolingsforløbet. Der vil, som oftest, være et skifte med enten matematik eller dansklærer i 5. eller 6. klasse.
Den dansklærer, man får fra 5., 6. eller 7. klasse, forventes at fortsætte til endt skolegang.
Da skolen har niveaudelt undervisning i matematik, engelsk og tysk fra 8. klassetrin, vil der ofte optræde lærerskifte i disse fag fra 7. til 8. klassetrin.
Klassestørrelser og skolens størrelse
Hvor mange elever er der i klasserne?
0.-5. klasse: 20 elever
6. klasse: 22 elever
7.-9. klasse: 24 elever
10. klasse: 24 elever
Hvor stor er skolen?
Skolen har normalt 548 elever i 0.-10. klasse.
Kommunikation
Har skolen en kommunikationspolitik?
Ja. Skolens kommunikationspolitik læner sig op ad skolens værdier. Den kan læses her.
Lejrskoler
Gennemføres der lejrskoler på skolen?
Ja. Det centrale element ved lejrskolerne er styrkelse af fællesskabet og trivslen på skolen. Det er obligatorisk at deltage i lejrskolerne
4. klasse: Lejrskole over tre dage (to overnatninger). Der er tradition for, at lejrskolen afholdes i Frydenborglejren i Sdr. Stenderup ved Kolding. Her laver eleverne, sammen med de voksne, selv mad. De omkringliggende omgivelser, skoven og vandet, inddrages, og besøg på Skamlingsbanken hører ofte med.
6. klasse: Lejrskole over fem dage (fire overnatninger). Der er tradition for, at lejrskolen afholdes på vandrerhjemmet i Ribe. Hovedtemaer på lejrskolen: Viden om Sønderjyllands historie og geografi, herunder Vadehavet, Slesvigkrigene, Dybbøl Mølle og vikingetiden.
8. klasse: Lejrskole over fem dage (fire overnatninger). Der er tradition for, at lejrskolen afholdes på Bornholm. Hovedtemaer på lejrskolen: Viden om Bornholms geografi, historie og biologi. På lejrskolen indgår ofte flg.: Besøg på Hammershus Slotsruin, sejltur til Christiansø, besøg på Naturbornholm og gåture i Bornholms hyggelige byer.
10. klasse: Lejrskole over fem dage (fire overnatninger). Der er tradition for, at lejrskolen afholdes i Berlin. Hovedtemaer på lejrskolen: Viden om Berlin og Tysklands historie, geografi, traditioner, politik mv. Besøg i nogle af Berlins kendte seværdigheder plejer at indgå i lejrskolen, bl.a. Olympiastadion, Fernsehturm, Kurfürstendam, Reichstagsgebäude mv.
Mobiltelefonpolitik
Kirstine Seligmanns Skole ønsker at være en digital skole, hvor eleverne lærer tekniske færdigheder, digital omtanke, klædes på til at vælge til og fra og færdes på sociale medier mv. Mobiltelefoner vil fortsat kunne inddrages i undervisningen, hvis læreren vurderer, at dette er hensigtsmæssigt for elevernes læring.
Indskolingen
Eleverne i indskolingen medbringer som udgangspunkt ikke mobiltelefoner i skolen.
Hvis den medbringes, skal den blive i tasken i skoletiden, alternativt afleveres på kontoret. Det samme er gældende i SFO-tiden. Brug af IPads i SFO er voksensyret.
Mellemtrin og udskoling
Eleverne på mellemtrinnet og i udskolingen afleverer mobiltelefonen i skabet i klasselokalet i starten af 1. lektion. Den/de lærer(e), der har 1. lektion er ansvarlig for, at mobilerne kommer i skabet, og at skabet låses. Mobiltelefonen udleveres efter sidste undervisningslektion. Den/de lærer(e), der har den sidste lektion, er ansvarlig for, at mobilerne bliver udleveret, og at skabet låses igen, hvis ikke alle mobiler bliver hentet.
Når der undervises i faglokaler i første lektion
Eleverne møder ind i deres klasse og får låst telefonerne i skabet. Hvis telefonerne skal bruges i lektionen, skal de låses ind i skabet i slutningen af lektionen.
Ved valgfag i 7. og 8. kl. i faglokaler i sidste lektion(er)
Telefonerne udleveres i slutningen af den sidste lektion i klassen. Altså forud for valgfaget. Eleverne medbringer selv telefonerne til faglokalet. Skal de ikke bruges her, så skal de afleveres i en kasse i lokalet.
Det skal markeres i et skema på skabet i klassen, hvis telefoner skal udleveres før dagens afslutning.
Elever, der kommer for sent
Elever, der kommer for sent, afleverer deres telefon i klassen. Kommer eleven for sent til en lektion i et faglokale, skal telefonen afleveres ved den første følgende lektion i klassen.
Mobiltelefoner, når eleverne møder senere
Her afleveres telefonen i den første lektion, som eleven har i klasselokalet.
Mobiltelefoner når eleverne skal gå før tid
Eleven skal selv anmode om at få udleveret telefonen i slutningen af den sidste lektion, som eleven har i klasselokalet, inden eleven forlader skolen.
Kontakt til hjemmet
Hvis der er behov for kontakt til hjemmet, gælder samme regel som altid: Kontakten går via kontoret.
For udskolingselever, der har tilladelse til at forlade skolen i spisepauser og eventuelle mellemtimer, vil det betyde, at man ikke kan anvende sin mobiltelefon som betalingskort.
Smartwatches
Hvis eleverne har smartwatches og ikke kan administrere brugen af disse, vil de blive bedt om at lægge uret i tasken i skoletiden.
Priser og betaling
Hvad betaler man i skolepenge pr. måned?
Prisen pr. måned er 1748 kr. i skoleåret 2025-26 i 11 måneder. Juli måned er betalingsfri. Læs evt. mere her
Er der søskenderabat?
Ja, der betales fuld pris for det ældste barn. For barn andet barn er der 25% rabat, for tredje barn 50% rabat. Ved fjerde barn ydes 75% rabat. Læs evt. mere her
Regler
- Det forventes, at eleverne opfører sig hensynsfuldt og stilfærdigt samt fører et pænt sprog.
- Alle elever deltager i morgensang (i Worsaaesgade kl. 8.00 og i Herslebsgade kl. 8.45).
- Alle udleverede skolebøger skal være forsynet med helt omslag mærket med navn og klasse.
- Beskadigelser af skolens inventar eller materiel meddeles omgående på kontoret.
- Tyggegummi og slik, spise- og drikkevarer er forbudt i timerne.
- Handel med legetøj er ikke tilladt.
- Tilladelse til at blive inde i frikvarteret gives kun efter skriftlig anmodning i kontaktbogen.
- Eleverne i 9.- 10. klasse har, med skriftlig forældreaccept, tilladelse til at forlade skolen i det store frikvarter og i eventuelle mellemtimer. Al færden uden for skolens område i skoletiden tillades kun efter skriftlig anmodning i kontaktbogen.
- Eleverne i 8. - 10. klasse har tilladelse til at opholde sig i eget klasseværelse i frikvartererne.
- Mobiltelefoner afleveres ved skoledagens start og udleveres, når eleverne har fri. Mobiltelefoner kan anvendes til undervisningsbrug efter lærernes anvisninger.
- Overtøj skal anbringes på knagerækkerne uden for klasselokalet. Det er ikke tilladt at sidde med huer, kasketter og lign. på i timerne, ligesom der forventes en anstændig påklædning.
- Man må ikke kaste med sne i frikvartererne.
- Man må ikke sidde i vindueskarmene.
NB! Givne tilladelser kan inddrages i tilfælde af misbrug.
SFO
Har skolen en SFO?
Ja, skolen har SFO i 0.-3. klasse. Skolen vægter SFO’en meget højt og forventer, at alle børn er tilmeldt denne, da SFO’en danner en god ramme for styrkelse af fællesskabet i klasserne og på tværs af årgangene. Alle årgange har tilknyttet en årgangspædagog, der samarbejder tæt med klasselærerne. Skolen tilbyder SFO til 1312 kr. pr. måned i skoleåret 2025/26. Der er søskendemoderation som i skoledelen: 25% for andet barn, 50% for tredje barn, 75% for fjerde barn.
Skole/hjem samarbejde
Skole/hjemsamtaler
Fra skoleåret 2025-26 afvikles forældresamtaler efter et nyt koncept. Formålet er at nå omkring alle forældre og elever i løbet af skoleåret, så det gode samarbejde og en løbende opfølgning af elevens faglige standpunkt og trivsel sikres. Forældresamtaler er obligatoriske.Modellen ser ud som følger:Forældresamtaler og konsultationer med tilmelding
ForældresamtalerI 1.-4. klasse inviteres til to årlige forældresamtaler med dansk-, klasse-, matematiklærer samt årgangspædagog. I 5.-6. klasse inviteres til en samtale ved skoleårets begyndelse, hvis der kommer ny klasselærer til.I 7. klasse inviteres til to årlige forældresamtaler med dansk-, klasse- og matematiklærer. I 8. klasse inviteres til to årlige forældresamtaler med dansk- og klasselærer.I 9. klasse inviteres til en årlig forældresamtaler med dansk- og klasselærer.I 10. klasse inviteres til en årlig forældresamtale med dansk-, klasse- og matematiklærer.
Konsultationer
Derudover vil der være mulighed for at tilmelde sig konsultationer fem gange i løbet af skoleåret: november, december, februar, marts og april måned i nedenstående klasser/fag:4. klasse: Engelsk5. klasse: Dansk, Matematik, Engelsk, Tysk6. klasse: Dansk, Matematik, Engelsk, Tysk, N/T7. klasse: Engelsk, Tysk8. klasse: Matematik, Engelsk, Tysk, Fysik9. klasse: Matematik, Engelsk, Tysk, Fysik10. klasse: Engelsk, Tysk, FysikForældre får hermed mulighed for at møde op på skolen og indgå i dialog om deres barns læringsudbytte samt adfærd i og uden for undervisningen/SFO. Det er ikke forventeligt, at forældre deltager til alle fem konsultationer med tilmelding, men eksempelvis en gang hvert halve år.Omdrejningspunkterne for samtalerne er: elevens faglige, sociale og personlige mål.
Temaer under konsultationerne kan eksempelvis dreje sig om: tilbagemeldinger på skriftlige og mundtlige arbejder, test i fagene, terminsprøver mv. Øvrige emner kan være faglige vaner og uvaner, succeser, kammeratskab, trivsel, uddannelsesønsker og -planer.
Trivsel
Hvordan er trivslen på skolen?
Skolen gennemfører obligatoriske trivselsmålinger, som minimum hvert tredje år. Læs om skolens seneste trivselsmåling her.
Der er fokus på elevernes trivsel.Der er afsat tid til klasselærer-/trivselssamtale med elever på alle klassetrin.
Derudover er der en ugentlig trivselstime på 1., 4. og 10. årgang. På 7. årgang er der placeret en trivselstime før og efter perioden med konfirmandforberedelse.
Skolen har tre trivselsvejledere, som arbejder med klasseforløb med forskellige trivselsmæssige temaer, ligesom der er mulighed for samtaleforløb med enkeltelever.
Værdier
Hvad kræver det at være en del af Kirstine Seligmanns Skole?
Kirstine Seligmanns Skole er en privat grundskole, hvor skolens værdier er kernen og omdrejningspunktet for skolens eksistens og hverdag.
Det er derfor en forudsætning, at både forældre og elever kan tilslutte sig og bakker op om skolens værdier.
Tradition, faglighed, fællesskab og dannelse danner rammen om værdierne.
Tradition: Skolen værner om sine traditioner og holder dem i hævd. Det er en forudsætning, at alle elever deltager i markering og fejring af skolens traditioner. Skolens historie strækker sig tilbage til 1882, og mange af de gamle traditioner er bevaret, om end de måske er justeret gennem årene. Traditioner som morgensang, fejring af skolens fødselsdag, deltagelse i skolefesten og juletraditioner, herunder julegudstjeneste m.m. danner grundlag for en fælles referenceramme, fælles fortællinger og samhørighed.
Faglighed: Skolen har en faglig profil. Det betyder, at der er en klar forventning om, at man, som elev på skolen, er motiveret for at lære, yder sit bedste, deltager aktivt i undervisningen, laver lektier og møder velforberedt.
Fællesskab: Skolen har et stærkt fællesskab. Et stærkt fællesskab danner grobund for en god trivsel. At være elev (og forældre) på skolen kræver opbakning til fællesskabet, herunder at vi respekterer hinandens holdninger, forskelligheder, anderledeshed mv. Der er forventning om gensidig hensyntagen og forståelse for fællesskabet.
Dannelse: Ud over dannelse i undervisningen og i fagene arbejder skolen med dannelse på forskellige niveauer. Der er en klar forventning om, at man kender og respekterer skolens regler, som omhandler almindelig, ordentlig opførsel, at man fører et pænt sprog og tiltaler hinanden respektfuldt, hilser på hinanden, holder døren for hinanden og i det hele taget forstår vigtigheden i egen andel i at vedligeholde et godt fællesskab og en god skole. De voksne er gode rollemodeller og støtter eleverne i at efterleve skolens regler. Dannelse foregår også, når man deltager i morgensang, når man repræsenterer skolen på ture ud af huset, har gæster mv.
Læs mere om skolens værdier her