​Kirstine Seligmanns Skole

En privatskole i centrum af Vejle

Sociale kompetencer

Handler om at skabe rammer for barnets udvikling af fællesskaber, relationer og dagligt samspil mellem mennesker; at kunne udvise empati, sympati, at kunne knytte sig til andre, og at børn møder demokratiet og lærer dets grundlæggende værdier at kende

Læringsmål

I Kirstine Seligmanns Børnehave ønsker vi at......

  • Barnet skal gøre erfaringer med at fungere i et udviklende fællesskab med andre
  • Barnet skal udvikle konstruktive tilknytningsrelationer til børn og voksne
  • Barnet skal være en aktiv deltager i fællesskabet
  • Barnet skal opleve tryghed i relationen til både børn og voksne
  • Barnet igennem leg, samvær og aktiviteter udvikler sociale kompetencer
  • Barnet knytter venskaber på tværs af køn, grupper og forskellighed
  • Vi, som voksne, viser empati og er gode og sunde rollemodeller


Tiltag
Det gør vi ved at....

  • Have en struktureret og genkendelig hverdag
  • Børnehaven er funktionsopdelt, så det enkelte barn, i stor udstrækning, kan navigere efter egne behov
  • Dyrke fællesskabet såsom ture ud af huset, faste grupper/pladser og samarbejdsaktiviteter
  • Dele børnene op i mindre grupper, ved aktiviteter og leg
  • Støtte og udvikle børnenes venskaber/legeaftaler på tværs af køn, grupper og forskellighed
  • Inddrage barnet i alderssvarende opgaver
  • Støtte og hjælpe barnet med at håndtere konflikter
  • Sætte ord på barnets handlinger, følelser og initiativer
  • Støtte barnet i at følge eget initiativ og dets interesse i at følge andres
  • Støtte, rumme og guide barnet gennem frustration
  • Støtte barnet i at vente efter tur og i at lytte til hinanden og samarbejde
  • Støtte det stille barn i at komme på banen og gøre egne ideer interessante i forhold til fællesskabet
  • Hjælpe det initiativrige barn med at få øje på og lytte til de andre børns initiativer
  • Have det enkelte barn og dets trivsel/udvikling som punkt til personalemøder​

Tegn
Vi er på rette vej, når børnene...

  • Deltager ligeværdigt i fællesskabet
  • Tager initiativ og derved bliver interessante i forhold til de andre børn
  • Har et tilhørsforhold til både børn og voksne
  • Formår at sige til og fra
  • Leger godt sammen
  • Venter efter tur, samarbejder
  • Er opmærksomme og lytter
  • Viser glæde ved sig selv, hinanden og fællesskabet
  • Kan møde andres følelsesmæssige udtryk og behov og selv vise samme
  • Er glade for at komme i institutionen
  • Er nysgerrige og udforskende sammen
  • Løser konflikter
  • Hjælper hinanden


og når de voksne...

  • Løfter stemning, så man får lyst til at være en del af fællesskabet
  • Giver plads og mulighed for børnenes leg
  • Kan rumme de store følelser, der kommer til udtryk
  • Føler et tilhørsforhold til gruppen
  • Lever sig ind i børnenes behov, initiativer og leg
  • Ser det enkelte barns ressourcer og potentiale
  • Kender egne ressourcer og eget potentiale
  • Flytter sig pædagogisk


Metoder:

  • OL (mini) som relationsskabende i opstart
  • Den gode stol, venskabstegninger
  • Sociogram
  • Børneinterviews
  • Legegrupper, inspireret af Susan Hart

Revideret d. 30.5.18​