​Kirstine Seligmanns Skole

En privatskole i centrum af Vejle

Trivsel og sundhed

Læringsmål

I Kirstine Seligmanns Børnehave ønsker vi at...

  • barnet får gode og sunde madvaner
  • barnet udvikler en god egenomsorg, herunder personlig hygiejne
  • barnet skal gøre erfaringer med forskellige tempi, ro og fordybelse kontra aktivitet og bevægelse
  • forebygge sygdom og smitterisiko

Metode

Det gør vi ved at...

  • Inddrage forældre i god og ernæringsrigtig tænkning omkring madpakken
  • Opfordre til vand i drikkedunken
  • Tilbyde god, varieret eftermiddagssnack hver dag
  • Tilbyde tilkøb af skolemælk
  • Tilbyde forskellige råvarer og varierede smagsoplevelser
  • Skabe en hyggelig ramme for indtagelse af måltidet, hvor bordet bliver dækket og der er en god og rolig stemning
  • Inddrage børnene i gøremål omkring måltidet
  • Børnene er selvforvaltende omkring måltidet: De henter selv madpakker og drikkedunk
  • Give børnene mulighed for at tage madpakken frem sidst på dagen, hvis sulten kalder
  • Vi altid kontakter forældrene, når børnene ikke er trivelige eller raske, så de kan komme hjem
  • Vaske hænder med børnene inden måltidet
  • Have faste rutiner omkring håndvask
  • Have faste rutiner for udluftning, rengøring og afspritning
  • Benævne og guide børnene i forhold til deres initiativer omkring kropsbevidsthed, personlig hygiejne og renlighed
  • Udfordrer og støtter børnene i forhold til valg af legekammerater/grupper
  • Skabe aktiviteter der giver både høj og lav puls
  • Have dialog med forældrene omkring barnets trivsel
Tegn

Vi er på rette vej, når børnene...

  • Er selvregulerende, f.eks. fortæller deres forældre, hvad de ønsker med i madpakken eller selv er med til at smøre madpakken
  • Er sunde og trivelige
  • Vasker hænder, når de kommer ind fra leg
  • Er glade
  • Leger
  • Deltager aktivt i måltidet
  • Børnene er selvhjulpne ved tøjskift og WC besøg

Og når de voksne...

  • Har arbejdsglæde
  • Er nærværende og i samværet med børnene
  • Har et lavt sygefravær
  • Vasker hænder sammen med børnene
  • Er aktive og deltagende
  • Handler på børnenes behov
  • Benævner børnenes initiativer
  • Spiser pædagogisk med ved eftermiddagssnacken