​Kirstine Seligmanns Skole

En privatskole i centrum af Vejle

Kulturelle udtryksformer og værdier

Handler om at skabe rammer for fokus på kunst, kultur, mangfoldighed og forskellighed

Læringsmål

I Kirstine Seligmanns Børnehave ønsker vi at...

  • Synliggøre og dyrke traditioner, fødselsdage, højtider, årstider, fastelavn
  • Børnene skal gøre erfaringer med mange forskellige materialer i den kreative proces
  • Børnene skal opleve og gøre erfaringer med mange forskellige kulturelle og kreative udtryksformer
  • Skabe gode rammer for rolle- og dramalege
  • Have fokus på den børneskabte kultur
  • Inddrage børnene for den omkringliggende kultur
  • Præsentere børnene for forskellige kulturer i verden

Tiltag

Det gør vi ved at.....

  • Have faste traditioner i forbindelse med højtider og fødselsdage, der fejres i børnehaven
  • Have samling hver dag, hvori elementer som fortælling, rim, remser og sang kan indgå
  • Have udklædningstøj, tasker og andet tilgængeligt for børnenes rollelege
  • Lave aktiviteter, hvor børnene får erfaringer med mange forskellige materialer, såsom at tegne, male, klippe, klistre, save, hamre og bage
  • Have skolens værdier med at give hånd og de sociale spilleregler.
  • Læse, synge, og lave rim og remser sammen med børnene
  • Dyrke den musik, eller de rollefigurer som børnene er optagede af
  • Faste musiktimer på skolen
  • Hjælpe børnene til at fastholde den børneskabte kultur, såsom hvor det bedste vinkevindue er
  • Give børnene indsigt i hvorfor vi fejrer forskellige højtider, besøg i kirken m.m.
  • Vise og snakke om børnenes julekalender på projekter f.eks. Nepal.
  • Præsentere børnene for en række gamle lege de kan tage med videre.​
Tegn

Vi er på rette vej, når børnene....

Udviser glæde og genkendelighed i forhold til de traditioner vi har, i forbindelse med højtider og fødselsdage​


  • Genkender og aktivt deltager og tager initiativer i vores daglige samling
  • Klæder sig ud, danser og synger som en naturlig del af deres leg
  • Kan fordybe sig i aktiviteter, hvori der indgår forskellige materialer
  • Naturligt bruger bøger i deres daglige aktiviteter
  • Har en genkendelig børnekultur

Og når de voksne.....

  • Synes det er sjovt og er gode til at skabe stemning i forhold til traditionerne i huset
  • Kan lide at bruge forskellige udtryksformer i det daglige arbejde, som fortælling, dramalege, sang og dans
  • Formidler forskellige historier, rim og remser
  • Tilbyder forskellige aktiviteter med kreative udtryksformer
  • Følger barnets spor og engagerer sig i den børneskabte kultur

Metoder:
  • SMTTE-model på emnerne Troldene i eventyrskoven og på Påske