​Kirstine Seligmanns Skole

En privatskole i centrum af Vejle

Alsidig personlig udvikling

Læreplanstemaet

Handler om at skabe rammer for barnets udvikling af selvværd, selverkendelse, fantasi, kreativitet, motivation, vedholdenhed og personlig styrke

Læringsmål
I Kirstine Seligmanns Børnehave ønsker vi at...

  • Barnet bliver den bedste version af sig selv
  • Styrke barnets selvværd
  • Anerkende og tage udgangspunkt i det enkelte barns behov og ressourcer
  • Skabe en tryg og omsorgsfuld ramme for barnets udfoldelse
  • Barnet oplever sig selv som en værdifuld deltager i fællesskabet


Tiltag
Det gør vi ved at...

  • Være sammen på en respektfuld og anerkendende måde
  • Have indlevelse og kunne rumme barnets følelser
  • Være personlige og tydelige voksne
  • Holde morgensamling som en integreret del af vores hverdag
  • Byde barn og familie velkommen hver dag – give hånd
  • Lytte til og tale med barnet
  • Skabe gode rammer for legen
  • Følge barnets initiativer, give det plads, vente og se
  • Støtte og udfordre fantasien
  • Benævne barnets initiativer og følelser
  • Den voksne tager ansvaret for samspillet
  • Tage udgangspunkt i ressourcer og kompetencer hos børn og voksne
  • Have et tæt og forpligtende forældresamarbejde​

Tegn
Vi er på rette vej, når børnene ....

  • Kan udtrykke deres følelser
  • Kan sige til og fra
  • Kan tage initiativer
  • Kan mærke deres behov og give udtryk for dem
  • Tror på sig selv og tør afprøve nye ting
  • Kan bede om hjælp, når de har brug for det.
  • Inddrager fantasi i leg
  • Oplever glæde ved sig selv og egen mestring
  • Deltager i fællesskabet og legen med interesse og glæde
  • Knytter sig til personalet


og når de voksne.......

  • Viser arbejdsglæde og engagement
  • Tager positiv ledelse og løfter stemning
  • Handler, når de oplever mistrivsel hos et barn
  • Spørger ind til hinandens praksis
  • Er kreative og fantasifulde i deres handlinger
  • Benævner og bekræfter det enkelte barn
  • Er tydelige omkring egne grænser
  • Beder om hjælp, når de har brug for det
  • Er konstruktive og kan se muligheder
  • Vi som voksne, er autentiske og bevidste om egen rolle og egne værdier
  • Arbejde med kollegial sparring, som hjælp til den enkelte ansatte, for at få afdækket problemstillinger, handlemuligheder og ressourcer


Metoder:

  • Vi arbejder med SMTTE-model i emnet mig selv og mine venner.
  • Børneinterviews
  • KTI