​Kirstine Seligmanns Skole

En privatskole i centrum af Vejle

Sociale kompetencer

Handler om at skabe rammer for barnets udvikling af fællesskaber, relationer og dagligt samspil mellem mennesker; at kunne udvise empati, sympati, at kunne knytte sig til andre, og at børn møder demokratiet og lærer dets grundlæggende værdier at kende

Læringsmål
I Kirstine Seligmanns Børnehave ønsker vi at…

  • Barnet skal gøre erfaringer med at fungere i et udviklende fællesskab med andre
  • Barnet skal udvikle konstruktive tilknytningsrelationer til børn og voksne
  • Barnet skal være en aktiv deltager i fællesskabet
  • Barnet skal opleve tryghed i relationen til både børn og voksne
  • Barnet igennem leg, samvær og aktiviteter udvikler sociale kompetencer
  • Barnet knytter venskaber på kryds og tværs af køn, grupper og forskellighed
  • Vi som voksne viser empati og er gode og sunde rollemodeller

Tiltag
Det gør vi i ved at….

  • Have en struktureret og genkendelig hverdag
  • Børnehaven er funktionsopdelt, så det enkelte barn, i stor udstrækning, kan navigere efter egne behov
  • Dyrke fællesskabet såsom ture ud af huset, faste grupper/pladser og samarbejdsaktiviteter
  • Dele børnene op i mindre grupper, ved aktiviteter og leg
  • Støtte og udvikle børnenes venskaber/legeaftaler på kryds og tværs af køn, grupper og forskellighed
  • Inddrage barnet i alderssvarende opgaver
  • Støtte og hjælpe barnet med at håndtere konflikter
  • Sætte ord på barnets handlinger, følelser og initiativer
  • Støtte barnet i at følge eget initiativ og dets interesse i at følge andres
  • Støtte, rumme og guide barnet gennem frustration
  • Støtte barnet i at vente efter tur og i at lytte til hinanden og samarbejde
  • Støtte det stille barn i at komme på banen og gøre egne ideer interessante, i forhold til fællesskabet
  • Hjælper det initiativrige barn, med at få øje på og lytte til de andre børns initiativer
  • Have det enkelte barns trivsel/udvikling som punkt til personalemøder

Forældreinvolvering

Forældre bevidstgøres gennem…

  • Dokumentation
  • Forældresamtaler
  • Hverdagsoverlevering
  • Social pejling mod (nye) legeaftaler
  • Legeliste med navne og billeder

Tegn
Vi er på rette vej, når børnene…​

  • Deltager ligeværdigt i fællesskabet
  • Tager initiativ og derved bliver interessante i forhold til de andre børn
  • Har et tilhørsforhold til både børn og voksne
  • Formår at sige til og fra
  • Leger godt sammen
  • Venter efter tur, samarbejder
  • Er opmærksomme og lytter
  • Viser glæde ved sig selv, hinanden og fællesskabet
  • Kan møde andres følelsesmæssige udtryk og behov, og selv vise samme
  • Er glade for at komme i institutionen
  • Er nysgerrige og udforskende sammen
  • Løser konflikter
  • Hjælper hinanden

og når de voksne…

  • Løfter stemning, så man får lyst til at være en del af fællesskabet
  • Giver plads og mulighed for børnenes leg
  • Kan rumme de store følelser, der kommer til udtryk
  • Føler et tilhørsforhold til gruppen
  • Lever sig ind i børnenes behov, initiativer og leg
  • Ser det enkelte barns ressourcer og potentiale
  • Kender egne ressourcer og eget potentiale
  • Flytter sig pædagogisk

Metoder:

  • OL (mini) som relationsskabende i opstart
  • Den gode stol, venskabstegninger
  • Sociogram
  • Børneinterviews
  • Legegruppe inspireret af Susan Hart

Revideret d. 7.1.19